
IFJ RESEARCH REPORT ON CHINA AND ITS IMPACT ON MEDIA 2020

 
THE CHINA STORY: 

RESHAPING THE 
WORLD’S MEDIA



2                 THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA                  3

Contents

2  
SUMMARY

3  
INTRODUCTION

3  
JOURNALISM EXCHANGES  
AND TRAINING SCHEMES

4  
UNION COOPERATION

5  
MEDIA CONTENT SHARING  
AGREEMENTS

5  
CASE STUDY: MYANMAR

6  
CASE STUDY: PHILIPPINES

6  
SPRUIKING THE BELT & ROAD PLAN

6  
MEDIA PRESENCE & ACQUISITIONS

7  
CASE STUDY: KENYA

8  
CONCLUSION

8  
RECOMMENDATIONS

SUMMARY

A global survey of the International Federation of Journalists 
(IFJ) affiliate unions and journalist representative associations 
indicates the wide-ranging impact of China’s moves to extend 
its influence through global journalism unions and individual 
journalists. Beijing’s decade-long campaign to boost its global 
media presence seems to be escalating with almost two-thirds of 
respondents assessing China as having a visible presence in their 
national media. 

The most widely reported form of Chinese outreach was 
journalistic exchanges, with half the unions surveyed saying 
journalists from their countries had participated in exchanges or 
training schemes sponsored by Chinese entities. Overwhelmingly 
these were described as a positive experience. One-third of the 
unions surveyed said they had been approached by, or were in 
discussion with, Chinese journalism unions or entities, and 38 
per cent of those — 14 per cent of the total —had registered 
Memoranda of Understanding (MOUs).

This is one part of Beijing’s attempts to embed itself in global 
news ecosystems and build its discourse power beyond its 
borders, but it reveals a sophisticated and systematic strategy 
to ‘tell China’s story well’. Its success is such that some unions 
are now raising concerns that their governments could import 
China’s media model wholesale. While there is a clear focus on 
countries involved in China’s grand infrastructure scheme, the 
Belt and Road Initiative (BRI), Beijing’s strategy shows clear signs 
of targeting journalists in developing countries with ineffective1 
or repressive2 governments. Unions also described a recent 
emphasis on organizing Chinese tours for Muslim journalists, 
even from non-Muslim countries, with some being taken to the 
northwestern province of Xinjiang, where at least one million 
Uighurs are reported to be in political indoctrination camps,  
in an attempt to sway the global narrative. 

A total of 58 journalism unions from 58 different countries 
and territories participated in the survey between September 
and October 2019 to gauge the extent of China’s global media 
outreach. All participating bodies were affiliates of the IFJ 
and were offered the option of anonymity in order that they 
might speak more freely. Data was collected across six regions 
including Asia-Pacific, Africa, Europe, Latin America, North 
America and MENA which comprises the Middle East and North 
Africa. Due to insufficient data, this report will not draw any 

International Federation of 
Journalists (IFJ)
Residence Palace, Bloc C
155 Rue de la Loi
B-1040 Brussels, Belgium
Tel- +32 2 235 22 00
Fax- +32 3 235 33 19
Email: ifj@ifj.org
http://www.ifj.org

IFJ Asia Pacific
245 Chalmers Street
Redfern, NSW 2016 Australia
Tel- +61 2 9333 0999
Fax- +61 2 9333 0933
Email: ifj@ifj-asia.org
http://www.ifj.org/regions/
asiapacific/

TELLING CHINA’S STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA 
JUNE 2020

statistical conclusions on North America and MENA regions. 
In three countries – Kenya, the Philippines and Myanmar – 
journalists also participated in roundtable discussions to build 
a more detailed picture of the contours of Chinese outreach in 
their national media space. 

INTRODUCTION

This is the first such study measuring China’s global media 
outreach by surveying journalism unions worldwide. In 2009, 
Beijing spent USD 6.6 billion strengthening its global media 
presence, and this survey paints a more granular picture of how 
that international outreach effort is being implemented across 
the globe a decade later. The survey illustrates how China’s 
media is increasing its global footprint through cooperation 
agreements with global journalism unions, content-sharing 
deals and training programs that bring foreign journalists to 
China. The content shared includes Chinese language classes, 
cinematic films and documentaries, and Chinese-language 
soap operas dubbed into local languages. Survey responses also 
illustrate the ways in which Chinese entities are purchasing 
stakes in or setting up joint media ventures, including digital 
media outlets, in developing countries3. 
Trends show that China is conducting a media outreach 
campaign in almost every continent, equally targeting4 the 
31 developed and 27 developing countries that participated 
in the survey. Affiliates who received approaches from 
Chinese entities included unions in strategically important 
countries such as Kenya with its population of 49 million, 
as well as smaller countries such as Guinea-Bissau with its 
population of just 1.8 million. The level of involvement 
differs, with China showing a greater focus on larger nations5 
in all areas except for journalist exchange and content-
sharing agreements, where the attention was roughly the 
same regardless of country size. 

When asked whether China had a visible presence in their 
countries’ media, the unions and associations from larger 
countries were more likely to reply affirmatively; 74 per cent 
of respondents from big countries and 54 per cent from 
small countries confirmed a visible presence. No definition 
for ‘visibility’ was given, but the clear message is that China 
is playing a bigger role in media outside its own borders, 
whether that be through boosting Chinese state-owned 
media overseas, investing in or acquiring local news outlets 
or through increasing Chinese media input into local news 
organisations. Survey responses showed more Chinese activity 
over MOUs and media acquisitions in larger countries6. 

But the significant level of support offered to Guinea-Bissau 
shows the sophistication of China’s strategy. There the People’s 
Republic of China is seen as the largest funder of media 
companies, and Chinese support includes tangible help such as 
the donation of computers and tape recorders to the journalism 
union, as well as educational aid in the form of training 
programs for journalists. Almost half of all respondents – 44 per 
cent – said China’s role in their national media was positive, 
although some respondents expressed concerns about the 
increasing role of Chinese propaganda in the media ecosystems 
of their own countries. 

JOURNALISM EXCHANGES AND 
TRAINING SCHEMES 

“It was like a field trip just to show the  
good parts. It’s very impressive.” 

One surprising finding was the popularity and frequency of 
Chinese journalism exchanges and training schemes. Half the 
respondents indicated that journalists from their countries 
had been on sponsored trips or exchanges to China. These 
ranged in length from two weeks to ten months and were often 
themed to showcase one particular aspect of China, such as 
its economic progress, the modernity of its new cities or its 
technological prowess. 

Analysis of the survey data showed that these trips 
overwhelmingly targeted developing countries with ineffective 
or repressive governments. In some countries, journalists 
from one political orientation are targeted, for example one 
Latin American nation reported that more than 50 journalists, 
mostly from leftist publications, had traveled to China for up 
to two months. Against the backdrop of Chinese accusations 
that global journalists have been brainwashed by Western 
values of journalism, these training schemes are designed to 
offer journalists with an alternative model of journalism to 
rival the tradition of the fourth estate. 

Respondents overwhelmingly found these trips to be a 
positive experience. Three-quarters of those who reported such 

Share of 58 countries that fall into each category
(2019)
Percent
100

Q1: Percent of countries where China has a visible media presence, shown by category
(2019)
Percent
74 74%

72
Big 70

80 Effective 68%
Free

Developed 68 67%

BRI 66 65%
60 64 63%

62
60

40
Small 58

Ineffective 56
Repressed 54%

Developing 54 54%
20 52% 53%

non-BRI 52
50

50%

0 0
Size of country Level of Effectiveness of Level of BRI country Big country Small country Free country Repressed Effective Ineffective Developed Developing BRI country non BRI

freedom govt. development country government government country country country

Trends show that China is conducting 
a media outreach campaign in almost 
every continent, equally targeting the 31 
developed and 27 developing countries that 
participated in the survey.

The most widely reported form of Chinese 
outreach was journalistic exchanges, with 
half the unions surveyed saying journalists 
from their countries had participated in 
exchanges or training schemes sponsored  
by Chinese entities.

Authors: Louisa Lim & Julia Bergin
Editor: Jane Worthington
Research consultant: Johan Lindberg 
Project consultant: Bryce Hartley 
Designed by: LX9 Design
Artwork: Simon Letch
Published IFJ Asia-Pacific
245 Chalmers Street,  
Redfern NSW 2016, Australia

No part of this publication may be 
reproduced in any form without 
the written permission of the IFJ. 
The contents of this report are 
copyrighted and the rights to 
use of contributions rest with the 
authors themselves. 

IFJ: http://www.ifj.org



4                 THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA                  5

schemes in their countries believed them to be beneficial to 
their national media. Many commented on how well-organised 
and impressive the trips had been, noting the high levels of 
expenditure approvingly. 

Several of the survey respondents and roundtable 
participants remarked on a recent Chinese interest in Muslim 
journalists. In some countries, the Chinese embassy has sought 
out journalists working for Islamic media, organising special 
media trips to showcase Xinjiang as a travel destination and 
an economic success story. One clear focus from the articles 
produced by journalists on these trips is to accuse the Western 
media of propagating “fake stories” about Xinjiang. These 
trips are designed to redirect attention from Western media 
reports of up to 1 million Uighurs being held in political 
indoctrination camps in the province. Entrepreneurs with 
large business interests in China have also acted as proxies by 
inviting senior journalists on trips to Xinjiang and introducing 
them to provincial leaders.

At the same time as targeting developing countries, Beijing 
also continues to make sustained efforts to offer sponsored 
trips to China for senior journalists from strategic developed 
countries. In Australia, the All China Journalist Association 
(ACJA) has organized a number of different programs including 
a partnership with the Australian China Relations Institute 
(ACRI) at University of Technology Sydney that has brought 
at least 28 Australian journalists to China since 2016. A 
collaboration with the Walkley Foundation for Journalism has 
led to two separate journalist trips to China in 2016 and 2018. 
The Australian Embassy in Beijing and the Melbourne Press 
Club have also run exchanges involving more than 50 Chinese 
and Australian journalists through the Asia Pacific Journalism 
Centre since 2013. These ‘look-and-learn’ trips to Beijing for 
many of Australia’s most influential journalists and editors 
have the capacity to tilt editorial and opinion coverage in 
respected publications. 

The results have, in many cases, produced stories that 
faithfully echo Beijing’s position on issues ranging from the 
South China Sea to technological developments in China. 
For example, in July 2016 a piece written by an Australian 
journalist on an ACJA study tour, warned Canberra to ‘tread 
carefully’ on its stance of the South China Sea. Glenda 
Korporaal wrote in the Australian, “It would be naive to think 
the highly sensitive South China Sea issue could not spill over 
into potential damage in our economic interests. Particularly if 
Australia were to be goaded into action, such as speaking out 
even louder on the issue.7” These views, which echo China’s 
talking points, are being repeated by many journalists from 
different countries, effectively changing the public opinion 
landscape towards China through local media. 

UNION COOPERATION

“There is nothing much with engagement with 
them. It is all about program exchanges, and 
visits, and training.” 

The survey data makes it clear just how extensive Chinese 
outreach campaigns have been to global journalism unions, 
with 36 per cent of respondents reporting they had been 
approached by a Chinese entity to sign an MOU, and 14 per 
cent of respondents having signed an agreement. This included 
two countries in Asia Pacific, three in Africa and three in Europe. 
Signing MOUs with journalism unions is classic United Front 
strategy, a Chinese Communist Party tactic to coopt entities 
traditionally perceived as hostile or neutral. 

The approaches often originate from the ACJA, which is 
a state-run body rather than an independent trade union. 
Sometimes journalist unions sign MOUs with the Xinhua News 
agency, or the National Radio and Television Administration, 
though these may focus on content sharing rather than 
journalist exchanges. 

The content of such agreements is often protected by non-
disclosure agreements, so there is very little transparency. But 
details shared with the IFJ indicate that the agreements signed 
with the ACJA often centre around journalistic exchanges 
between the two countries, encouraging the development 
of training programs and cooperation between journalism 
schools. They may specify the number of journalists in each 
delegation and the length of time they should spend in-
country, as well as listing activities such as that they should 
conduct joint interviews and reporting projects. 

In some cases, the journalistic union is required to take an 
active part in Chinese fora, such as the Belt and Road Forum 
of Journalistic Organisations. Digital outreach forms the focus 
of other MOUs, with Chinese entities asking their partners 
to organize events in-country, gathering bloggers together 
for networking opportunities and publicising Chinese-owned 
digital platforms. 

In Africa, 42 per cent of journalism unions reported Chinese 
approaches. Of these eight countries, three have now signed 
agreements. 33 per cent of countries in Asia were approached 
but only 16 per cent reported the existence of an agreement. In 
Latin America, 16 per cent of countries have been approached 
or in discussion with Chinese journalist unions or entities, but 
no MOUs have been signed. While 55 per cent of European 
respondents reported Chinese approaches, the Europeans also 
signaled strong resistance to cooperation with the Chinese 
media. This is likely due to a long-established press, a tradition of 

independence and widely-held liberal democratic values.
In the Philippines, the Philippine government’s own 

presidential communications team, the Presidential 
Communications Operation Office (PCOO), signed an MOU 
with China’s National Radio and Television Administration 
in 2019. Among the fields of cooperation was “news 
exchange, program production, technology R&D, industrial 
development and human resources construction”. But this has 
led to widespread concern that Beijing is successfully exerting 
influence over the Filipino presidential communications team. 

MEDIA CONTENT SHARING AGREEMENTS

“There was a time, out of ten stories,  
six were from Xinhua.”

More than a-third of the respondents reported that content-
sharing agreements with Chinese outlets were in place in their 
countries. In some cases, Chinese state media content, such as 
Xinhua stories or CGTN footage, is offered for free, while in 
other cases companies are paid to carry advertising supplements. 
Such content is sometimes badged as generated by Chinese 
state-run media, but the sourcing was often less obvious on 
radio and television with many national news agencies and 
broadcasters using CCTV or CGTN footage without attribution. 
A response from the Afghan IFJ affiliate highlighted the extent 
of this cooperation in Afghanistan, where Xinhua News Agency 
has reportedly signed contracts with 25 to 30 Afghan media 
outlets including Rasad news agency, Kabul Times, 1TV, Saba TV, 
Aftab TV and Afghanistan TV. 

China’s international television station – CGTN – shares 
programming with stations ranging from the state-owned 
GRTS in Gambia to Somalia’s National Television. CGTN news 
is broadcast every day on Afghanistan’s main news channel, 
and other channels carry Chinese state-approved non-news 
programming including Chinese language lessons and Chinese 
movies. This is also the case with the StarTimes satellite 
network in Africa, which runs a large variety of non-news 
Chinese content. These are designed to showcase China as a 
culturally rich and technologically advanced country, with the 
strategic intent of tipping the balance of positive to negative 
content and drowning out unfavourable political coverage. 

Chinese-produced news content is also often positive 
and constructive, as befits the Chinese model, and to some 
Kenyan journalists who have become accustomed to Western 
journalism that focusses on African catastrophes, this has 
proved attractive. “One thing I like about Xinhua [is] most of 
their stories are positive,” a Kenyan journalist commented, 
“They have the best development and business stories and 
even analysis by Xinhua. You can find them even going to 
interview a tomato farmer in Nyandarua. It even inspires you 
to go into tomato farming.” 

Respondents also report that some local news outlets share 
resources and co-create content with Chinese partners. One 
example is a partnership between Kenya Broadcasting Corporation 
and China Radio International sharing radio studios and 
programs. There are three Chinese-owned global radio networks, 
including G&E Studio in the US, Global CAMG headquartered 
in Australia and GBMC via Gbtimes in Finland, which follow the 
same co-creation model8. The China Daily is also printed across the 
globe and distributed as an insert by local newspapers.

Despite the lower amounts of reported influence, six European 
nations have content sharing agreements with Chinese-state 
media and four of these host Chinese purchased media or 

CASE STUDY: MYANMAR 

“I have been to China nine times.”

Each of the nine journalists present at a Myanmar 
roundtable discussion had been on at least two 
sponsored tours to China, and one had visited 
China nine times.  While the reporters had been 
impressed by the outlay of expenditure, they were 
skeptical that Beijing’s largesse would influence their 
reporting. “They treated us like students,” was one 
comment, while another journalist remarked, “They 
just kept talking about how strong Myanmar and 
China’s bilateral relations are, but the fact of the 
matter is that’s not true on the ground.”

China is a major backer of Myanmar 
diplomatically, economically and militarily, and 
has in recent years escalated its media outreach 
campaign in the country.  The turning point was in 
2011 when Myanmar suspended the construction of 
the Chinese-funded Myitsone hydroelectric dam, for 
environmental reasons. After this, Beijing escalated 
its media outreach in Myanmar, presumably to 
achieve strategic objectives. 

This has not gone unnoticed by Myanmar’s 
journalists. One commented, “China always invited 
Myanmar media to their country only when they 
have a controversy with other countries and want 
to know if Myanmar media stand with them. At 
that time, South China Sea controversy was on fire.” 
More recently, the emphasis has shifted to positive 
publicity for China’s BRI. 

China has directly funded a number of Burmese 
media companies include Mingalar magazine and 
the Pauk Phaw newspaper, which is published by 
the Dehong local government in neighbouring 
Yunnan province. The latter also has a content-
sharing agreement with Myitkyina News Journal. 
This shows how bilateral agreements are being struck 
on national, provincial and local levels, creating 
a network of ties at every level of government. 
Similarly, the Myanmar Journalists Association (MJA) 
has signed MOUs with both the Yunnan Journalist 
Association (YJA) and the ACJA.  

Content from Chinese state-run radio regularly 
runs on Myanmar International Radio. But China’s 
outreach in Myanmar does not stop at news content, 
it has attempted to push Chinese propaganda 
through other platforms including putting messages 
in Myanmarese health-and-wellness Facebook 
groups and running Chinese film festivals along the 
route of the Shwe gas pipeline. These are operated 
by the state-owned China National Petroleum Corp 
and organized by the company of Chinese-Australia 
businessman, Tommy Jiang, who started CAMG 
Myanmar Cherry 89.3FM in 2014. The journalists 
who participated in the roundtable had no doubts 
about Beijing’s long-term goals in their country, 
with one saying, “They set a solid long-term plan to 
influence Myanmar through media as well as other 
sectors. If Myanmar is not fully aware of that, we 
will definitely be in China’s hand in fifty or sixty 
years.”

Share of 58 countries that fall into each category
(2019)
Percent

100

Q5: Percent of countries with journalists that have taken part in Chinese-sponsored training schemes, shown by country type
(2019)
Percent

70%
70 66%

69%

65 62%
Big 60

80 Effective
Free 55

Developed
50 49%

BRI
45 44%

60
40

35
30%

40 30
Small 25

Ineffective
22%

Repressed 20 20%
Developing 17%

20 15
non-BRI

10

5
0

Size of country Level of Effectiveness of Level of BRI country
0

freedom govt. development Big country Small country Free country Repressed Effective Ineffective
government government

Developed Developing BRI country non BRI
country country country country



6                 THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA                  7

CASE STUDY: KENYA 

“It is not only Kenya they are targeting but 
the wider Eastern Horn of Africa.”

One of China’s biggest media plays in Africa is through the 
Chinese owned StarTimes satellite, based in Kenya, which 
boasts 25 million subscribers in more than 30 African countries. 
It has penetrated deep into remote rural areas, offering cheap 
packages to regions that cannot afford premium channels. 
“They don’t want to reach the elite, the politicians only,” one 
Kenyan journalist said, “They want their message to resonate 
with the common person.”  In playing a major role in the 
continent’s switch from analogue to digital, Chinese companies 
are making themselves indispensable. As one journalist put 
it, “We can’t progress in the media industry without this 
infrastructure.  Concerns were raised about Beijing’s ultimate 
aim, with one journalist commenting “When you control the 
media, you control a huge chunk of the population.”

China’s international television network CGTN has its 
African regional headquarters in Kenya, employing large 
numbers of local journalists on higher than average salaries. 
“The pay is good, the grass is really greener,” commented one 
journalist approvingly, “They have not come here to be like our 
local media houses, paying our journalists peanuts for doing a 
lot of donkey work. That is a thumbs-up for China.”  In terms 
of content, some journalists commented that the state-run 
Chinese stations’ bias towards producing inspiring stories on 
Africa is refreshing, with one commenting, “Xinhua goes to 
great lengths to bring out the positives in Kenya.”

 The most important Kenyan players have content-sharing 
deals with Chinese entities, including the Kenyan Broadcasting 
Corporation which has a state-of-the-art studio built with 
Chinese funding, and the Dunia Wiki Hii weekly program 
largely comprised of stories from China’s state-owned Xinhua 
news agency. The biggest newspaper, the National Media 
Group, has signed an agreement with Xinhua, while a Chinese 
company has a stake in the second largest, Independent Media 
Group. Many Kenyan journalists have been on trips to China, 
sometimes for as long as six months. It was noted that there 
had been a recent emphasis on taking journalists from Islamic 
media to China for training. In-house technical staff were also 
reported to have been to China for training and purchase of 
equipment for Kenyan infrastructure.

Some Kenyan journalists fear China’s long-term agenda, 
noting emphasis is directed towards gaining a positive 
perception of Chinese projects in Africa. One journalist put it 
plainly, “How can we define China’s media presence? It is their 
products.” Another said, “They are very strategic in how they 
want to be covered. Largely the way the media has covered them 
is through infrastructure projects they are doing or through 
the products and services that they market to us.” Consistent 
amongst this messaging was an attempt to defend Chinese 
projects from critical coverage from the independent Kenyan 
press and reinforce economic opportunities for Kenyans. 

There is also a lack of trust over China’s motives with the 
Kenyan government. “The danger here is that these Kenyan 
party leaders may adopt the position taken by the Communist 
Party of China to clamp down on journalists who do not dance 
to the tune of the government that is in power,” one journalist 
remarked. Others expressed concerns that Beijing is angling to 
play a neocolonial role in Africa, “They would like to dislodge 
Western countries and want to tighten their grip in Kenya and 
African countries where their presence is felt … They want to 
be seen that they are the current masters.”

joint media ventures – the highest regional concentration 
of ownership. In Portugal for example, the two oldest 
newspapers, Diário de Notícias and Jornal de Notícias, TSF radio 
station, O Jogo sports newspaper, and other magazines are all 
owned by Chinese-state, Global Media Group. 

SPRUIKING THE BELT AND ROAD

“Connecting nations, bridges, airports, to 
them it’s a primary top-of-the-line priority. 
For the first time now, you’re seeing 
journalists covering connectivity and  
Belt and Road.” 

One grand motivation is to create more positive coverage of 
China’s global infrastructure scheme, the BRI. Almost 70 per cent 
of respondents were from countries that are signatories to the 
scheme. Africa was the most well-subscribed, where only three 
of the 19 respondents were from non-signatory countries. In the 
Asia Pacific region, where three-quarters of the respondents were 
from BRI signatories, the efforts to amplify a message appear to 
revolve heavily around BRI objectives. In particular, Sri Lanka 
reported China had aggressively intervened to influence the 
government decisions on Chinese-backed infrastructure projects. 

Journalists from BRI countries can take advantage of special 
training schemes which offer ten months of journalism 
education at elite Chinese institutions, at the same time as being 
able to conduct reporting inside China, although the reporting 
is heavily organized and monitored by state-run bodies. Of the 
29 countries that participated in training programs, 26 of these 
were BRI nations. 

One example of how positive messages surrounding BRI can 
be channeled through visiting journalists can be seen through 
a trip by Australian journalists in July 2016. A number of very 
senior business journalists published very favourable coverage 
of China’s BRI scheme, echoing Chinese talking points. Ross 
Gittins, writing in The Sydney Morning Herald urged Australian 
companies to take part, “There is scope, however, for Australian 
banks and other financial institutions to help facilitate the 
funding of infrastructure projects.” If not, he warned, other 
countries would be pleased to profit, writing, “Not to worry. 
There are Japanese and South Korean firms who’ll be happy to 
eat the Chinese lunch we don’t fancy9.” 

MEDIA PRESENCE AND ACQUISITIONS

“Not only physical presence in numbers, 
they are buying a lot of media outfits.”

Overall almost two-thirds of respondents reported a ‘visible’ 
Chinese media presence in their country. This takes on 
different forms in different countries, showing a tailored 
approach towards China’s overseas media presence. Beijing’s 
strategy whereby state-approved propaganda is diffused into 
existing systems is known as ‘borrowing a boat to reach the 
ocean’. Survey responses show that Chinese companies are 
more and more ‘buying boats’ or ‘building’ them by taking 
stakes in existing legacy companies or setting up digital joint 
ventures overseas. China is also moving to control the nodes 
of transmission in particular in Africa, where its StarTimes 
satellite television has become a key player dominating 
the transition from analogue to digital television. China’s 
increasing influence in every stage of media from the 

CASE STUDY: PHILIPPINES

“It is a phenomenon that nobody can stop.”

Since President Rodrigo Duterte took power in 2016, Beijing 
has built close ties with the PCOO, which oversees the state-
run PTV4, Philippine News Agency and Philippine Information 
Agency.  Many staff have taken part in educational schemes, 
sponsored trips and fellowships in China, often for months at 
a time. In the journalistic community, there’s a consensus view 
that this training is having an impact. “The way they write their 
stories now, they reflect the way how Xinhua or how the state 
media in China is writing their stories,” one journalist said, “It’s 
normally propaganda.”  Another commented, “Instead of getting 
insights on journalism from free countries like the US, UK, 
Western Europe and even Japan, they are learning state control.”

Given the skeptical reception among a press that has a 
tradition of independence, some journalists voiced suspicions 
that Beijing’s ultimate aim was to influence the Filipino 
government itself. “I don’t think there is a great intent to 
influence local media, I think the one they are trying to influence 
is the government,” one journalist concluded. Given the Duterte 
government’s hostility to the media, they feared it might be 
tempted to import China’s media model wholesale. “If our 
government picks up the Chinese line and says this is also our 
line, that’s our problem,” one journalist commented. 

This is already starting to play out in the partnership between 
China’s National Radio and Television Administration and the 
PCOO which one journalist described as producing “brazen 
propaganda and even disinformation”. In 2017, PNA even 
reposted a Xinhua op-ed which criticized as “ill-founded” the 
Permanent Court of Arbitration’s decision in July 2016 to side 
with the Philippines against China over contested areas of the 
South China Sea.  “If our government media has been influenced 
in such a way that it cannot even filter what they carry… it’s 
basically co-opted,” one journalist concluded.

There is a cooperation agreement between the flagship 
government television network People’s TV and CGTN, and in 
2017 PTV started simulcasting CGTN programs, after PTV staff 
visited CGTN facilities in China.  In 2018, PTV co-produced a BRI 
special working with Chinese and Laotian staff. 

China now dominates the Foreign Correspondents Association 
of the Philippines with more media members than any 
other country.  One journalist remarked that this stunning 
expansion offered the ideal opportunity to engage more fully 
with individual Chinese journalists and try to educate them on 
Western journalistic norms. However, some Filipino journalists 
expressed fears that the Chinese media was being used as a 
surveillance and research tool by Beijing; one noted that the 
Chinese media were already investigating presidential candidates 
for the 2022 election. “They like Duterte,” the reporter said, “I 
think China is making sure that the next president would have 
the same mindset.”

The close links between the Chinese embassy and key daily 
papers like the Manila Bulletin and the Manila Times was another 
cause for concern.  Reporters commented on the embassy’s 
intense level of activity, remarking that it is extremely active in 
sending out press releases and inviting local journalists to events.

China’s outreach is even targeting local and community 
papers, with their journalists being taken on impressive trips 
to China to visit high-tech zones and state-of-the-art factories. 
One journalist remarked that the Mindanao media, where the 
population is predominantly Muslim, were taken to Xinjiang, 
where they mainly wrote stories about the province’s natural 
beauty, as well as “stories praising China for cracking down on 
terrorists.” The journalists were worried that Beijing’s momentum 
in the media sector was now unstoppable.

means of production to the means of transmission allows 
greater possibilities to exert control over content, whether 
through outright censorship or more indirect methods such 
as pushing cheap satellite packages that include free Chinese 
state-run channels. 

Respondents from nine countries reported that Chinese 
companies had either purchased media outlets or set up joint 
media ventures. This included four countries from Europe, 
two from Asia-Pacific, two from Africa and one from MENA 
regions. In some cases, those companies linked directly to 
the state, in other cases Chinese-run companies appear to be 
acting as state proxies. 

The responses indicate a pattern whereby Chinese 
companies are more likely to buy or invest in media, 
including digital outlets and legacy media, in developing 
countries. One example mentioned was the UC News 
app, owned by Jack Ma’s Alibaba, which publishes news, 
entertainment and sports news in Indonesian (Bahasa). It also 
publishes in Hindi and 15 other regional Indian languages 
including Malayam, Marathi, Telegu and Gujarati. Alibaba 
has also invested in legacy media, buying Hong Kong’s oldest 
English-language newspaper, the South China Morning Post, in 
order to allow readers a “fair chance” to understand China. 

Some purchases have led to increased restrictions on speech, 
for example the 2013 purchase by a Chinese investor of a 
20 per cent stake in Independent Media, the second largest 
media group in Kenya. In 2019, columnist Azad Essa had his 
Independent Media column discontinued after writing about 
the plight of the Uighur minority. 

The survey data shows that approaches are being made by 
Chinese counterparts at national, provincial and even city 
levels, building strategic networks of ties that bind global 
journalists to China. The engagement is more intense in 
countries on China’s periphery, where Chinese provincial 
and even county governments are setting up joint ventures 
in neighbouring and border countries spanning television, 
radio and online. Examples include Myanmar, where the 
neighbouring Dehong prefectural government in Yunnan 
province has media investments, and Cambodia whose interior 
ministry worked with the neighbouring Guangxi provincial 
government to set up Nice TV. 

China is also using satellite networks to broaden its reach 
across Africa. The Chinese-owned StarTimes satellite network is 
headquartered in Kenya, from where it oversees eight countries 
including Tanzania and Uganda. In Tanzania, StarTimes and 
Tanzanian Broadcasting have been running a joint venture 
since 2010, StarMedia (Tanzania), which is a key player in 
digital television, and allows the broadcast of Chinese content 
on satellite television channels. 

In some countries, the large number of journalists working 
for Chinese media is further tilting the whole media ecosystem. 
In Cameroon, for example, dozens of correspondents for 
Chinese media often request priority information about 
matters of Chinese interest and focus their reporting on 
Cameroonian perceptions of the Chinese presence.

There are marginally higher perceived levels of Chinese 
media presence in the Asia-Pacific region and Africa, compared 
to Latin America and Europe. Many unions reported concerns 
about the impact of increased Chinese state-run propaganda 
inside their own news eco-systems. Even in Europe, which 
reported the lowest level of Chinese presence, Beijing has 
pushed particular editorial lines. One example is the recent 
campaign in Sweden over the case of the detained Swedish 
publisher Gui Minhai, which included paid advertisements, 
op-ed articles and Chinese embassy statements designed to 



8                 THE CHINA STORY: RESHAPING THE WORLD’S MEDIA

1   Effective governance was measured by the World Bank’s ‘govt effective’ 
index. A country with an effective government has a ‘govt effective’ index 
of more than 0.

2   Freedom vs repressive was measured by the World Bank’s ‘voice and 
accountability’ index. A free country has a ‘voice and accountability’ index 
of more than 0.1.

3   Developed status was measured by the UN Human Development index. 
A developed country was categorised by a ‘human development index’ of 
more than 0.7.

4   Chinese acquisition in developing nations came out only one per cent 
behind that of developed nations. 

5   Country size was measured according to World Bank data. A big country 
was categorised by a population of more than 40 million people.

6   41 per cent of big to 30 per cent of small countries reported they had 
been approached or were in discussion with Chinese journalist unions 

or entities, and 35 per cent of big to seven per cent of small reported 
Chinese media purchases.

7   Glenda Korporaal. The Australian. “Let’s Tread Carefully on South China 
Sea Ruling.” July 12, 2016. https://www.theaustralian.com.au/business/
lets-tread-carefully-on-south-china-sea-ruling. Participated in an ACRI 
Australia-China Journalist Exchange July 2016.

8   John Shiffman and Koh Gui Qing. Reuters Investigates. “Beijing’s covert 
radio network airs China-friendly news across Washington, and the 
world.”, November 2, 2015. https://www.reuters.com/investigates/
special-report/china-radio/#article-voice-of-china.

9   Ross Gittins. Sydney Morning Herald. “Australia not part of China’s Silk 
Road Expansion of Trade, for now.” July 31, 2016. https://www.smh.
com.au/business/australia-not-part-of-chinas-silk-road-expansion-of-
trade-for-now. Participated in an ACRI-ACJA Exchange July 2016.

shut down Swedish reporting on the case. A recent statement 
by Sweden’s private and public sector representative Utgivarna 
called for urgent government action against the Chinese embassy’s 
repeated assaults on the Swedish press. It said journalists had been 
denied visas and editors had been inundated with threatening 
emails and phone calls, “Time and again, China’s ambassador Gui 
Congyou has tried to undermine the freedom of the press and the 
freedom of expression under the Swedish constitution with false 
statements and threats.” Sweden was one of just two European 
countries – the other being Russia - to report Chinese pressure on 
journalists and journalist organizations. 

CONCLUSIONS 

●  Beijing is running an extensive and sophisticated long-term 
outreach campaign which cuts across the developed and 
developing world, focusing on both legacy and digital media. 
This is a strategic, long-term effort to reshape the global news 
landscape with a China-friendly global narrative.

●  Through foreign media acquisitions and large-scale 
telecommunications ventures, China is increasing its share in 
critical information infrastructure overseas. In this way, Beijing 
is moving to build control over the messaging infrastructure, 
as well as subsidising the messaging through content-sharing 
and reprogramming the messagers through training schemes. 

●  Through journalism tours and education, Beijing is cultivating 
a cadre of third-party supporters, outsourcing its influence 
operations to individual journalists. There is a more 
pronounced focus on journalists from developing countries 
with repressive and ineffective governments. 

●  To this end, Beijing is also leveraging global journalism 
bodies to serve its ends, contracting cooptation through 
MOUs, a classic United Front strategy. One corollary of the 
journalism exchanges is the exportation of a different model 
of journalism than that practiced in the West. 

●  China is offering concrete aid in the form of technical 
support, equipment and training to journalism organisations 
depending on need. The perception towards China’s outreach 
is generally positive.

●  Beijing’s key objective is boosting coverage overseas that aligns 
with its policy priorities, in particular gaining favourable 
media for its Belt and Road Initiative and deflecting attention 
from the 1 million Uighurs in political indoctrination camps 
in Xinjiang. China’s overall strategic objectives are the same 
across the board, but its ability to achieve these goals is 
dependent upon the responsiveness of respective governments 
and the media’s commitment to a free press.

RECOMMENDATIONS

●  Unions can play a greater role in educating 
and preparing journalists participating in 
Chinese-funded trips. For example, unions 
could provide information and training on 
China’s global media strategies, the impact 
these have on independent journalists, 
how bodies such as the ACJA operate and 
what key differences exist between it and 
independent trade unions. 

●   IFJ and its affiliates can provide training for 
journalists on the impact of content sharing 
agreements to reduce the likelihood of 
unmarked content being published.

●  Unions could introduce media literacy 
programs to better educate the general 
public on how to detect influence 
operations.

●  Increasing numbers of Chinese journalists 
working globally provides opportunities 
for greater professional engagement and 
understanding of media issues in both the 
China space and global media operations.

●  IFJ has the capacity to discuss MOUs 
with journalist representative bodies and 
provide talking points, specifically on core 
issues such as working conditions, wages 
and professional practice.

●  More work is necessary to understand 
the extent of Chinese outreach in North 
America and MENA regions. 

●  More in-depth quantitative and qualitative 
research is needed to examine the impact 
of journalism exchanges on coverage about 
China and Chinese projects overseas. In 
particular, framing studies and research 
on valence framing could be applied to 
see the impact of journalism exchanges on 
coverage over time in a specific country. 

ENDNOTES


